Körperwelten!

På torsdag nästa vecka kommer det att hållas en (enligt mig) sjukt ovanlig utställning i Köln. Det är konserverade människokroppar som ställs ut så att allmänheten kan se hur kroppen är uppbyggd i minsta detalj. Rätt läskigt med tanke på att de kropparna förut var levande människor... De är alltså lik! Men samtidigt är det så intressant att få se hur allting ser ut på riktigt. I skolan får man ju se plastskelett och plastdockor med muskler som man kan plocka av och på, men det är ju inte alls samma sak. På denna utställning så får man se människorna i olika lägen. En kropp sitter t.ex. vid ett bord medan en annan hoppar höjdhopp.
Jag är ganska säker på att jag vill besöka denna utställning, trots att det samtidigt känns lite läskigt med tanke på att kropparna är riktiga lik! Jag har aldrig någonsin sett ett människolik förut (förutom gamla skelett på Wasamuséet i Stockholm och liknande).
Det står på utställningens hemsida att 10.000 människor, varav 8.000 Tyskar, har registrerat sig för att bli "plastinerade" (bli utställningsexemplar) efter döden. Det är otroligt att så många människor vill stå på dessa utställningar!
Om jag missar denna chans så kommer det nog dröja flera år innan chansen kommer igen, eftersom denna utställning hålls så sällan. Många människor är skeptiska till detta, många tycker att det är fel medan andra tycker det är fascinerande. Jag tycker att det är väldigt intressant hur kroppen är uppbyggd, hur minsta lilla kroppsdel hänger ihop med resten. Men det mest intressanta med människan är nog hur hjärnan fungerar. Hur folk reagerar och resonerar i olika situationer m.m.
Jag tror nog att jag går på denna utställning! Hur farligt kan det egentligen vara? Det värsta som kan hända är väl att man får mardrömmar om skinnflådda människor i ett par dagar. Det skulle ju liksom aldrig hända att liken på utställningen attackerar en och äter upp en...
Så följ bloggen nästa vecka, för då smäller det!



Haha tuff bild
:D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0